Samolot ultralekki o wysokich osiągach

Samolot ultralekki o wysokich osiągach

Samolot ultralekki o wysokich osiągach – różnice

To, że samolot jest zakwalifikowany jako ultralekki w chwili obecnej wynika przede wszystkim z przepisów.
Przez wielu pilotów samolotu UL traktowane są z lekceważeniem jako sportowo-rekreacyjne proste w pilotażu urządzenia latające przypominające samoloty.

Tak było 20-30 lat temu. Dziś nowoczesne samoloty ultralekkie o wysokich osiągach naprawdę imponują swoimi parametrami.
Porównywanie ich do 2 miejscowych samolotów GA jest często śmiesznym nieporozumieniem.

Mała masa w połączeniu z dość mocnym silnikiem daje duże prędkości przelotowe oraz możliwość osiągania wysokości rzędu 6-8km.
Najlepszym przykładem jest Pipistrel Virus, który wykonał lot dookoła świata i przeleciał nad Mont Everestem.
Wyposażony był w turbodoładowany silnik Rotax 914 o mocy 115KM.

Z wyżej wymienionych powodów w Europie zachodniej zauważono bardzo wyraźną i obowiązkową potrzebę przeszkolenia mało doświadczonych pilotów na samoloty ultralekkie o wysokich osiągach.
Samoloty takie są oczywiście bardziej wymagające i znacznie trudniejsze w pilotażu w porównaniu do tych używanych do szkolenia podstawowego.

Jest to tym bardziej ważne, że minimalna obowiązkowa ilość godzin wymagana przez nadzór lotniczy do wydania świadectwa kwalifikacji jest naprawdę mała.
Wymogi te kompletnie nie przystają do wymaganego poziomu umiejętności pilotażowych potrzebnych do bezpiecznego wykonywania lotów samolotami o wysokich osiągach.